Moje novaljske šetnje

 Novalja je moje odredište već skoro tri desetljeća. Svoj prvi dolazak tu još živo pamtim.

Bila je noć, mjesec pun, okrugao i ogroman iznad paških suhozida. Kada smo prošli Kolan pred nama se otvorila cesta sa obje strane ukrašena isprepletenim suhozidima. Mjesec točno iznad, sve puno neke tajanstvene svjetlosti, snage i ljepote. 


Suhozidi paški, a pogotovo novaljski na tom potezu od Kolana do Caske me i danas očaravaju, jedino žalim što neki od njih, što od neznanja, što od žurbe za dodatnom zemljom i zaradom, gube svoj izvorni oblik, pa tako i svoj trag u prošlosti.

Lijepo se tu sve do nedavno vidjela limitacija agera rimske Kiše (Cissa) koju je u svom radu detaljno opisao Boris Ilakovac.


Novaljski suhozid, detalj
Nažalost, neki limesi su maknuti, neki prepravljeni na način da više ne predstavljaju izvornost, ali taj pogled mog prvog dana pri dolasku u Novalju mi nitko ne može oduzeti!

Ilakovac piše kako su limesi građeni okomito na obalu i zakrivljeni su za 46 stupnjeva prema sjeveru. Nadalje kaže kako su na području Vrtića još uvijek dobro očuvani! 

Mi danas živimo u vrijeme očuvanja i prezentiranja baštine kroz razne interpretacije! Što bi bio otok Pag bez suhozida?! Što bi bilo novaljsko polje bez tragova prošlosti?!


Moja šetnja Novaljom nastala je 2019. godine i do danas sam je predstavljala uglavnom manjim grupama koje su dolazile na moj razgled uglavnom na poticaj mog supruga. Stizali su iz daleka i uživali u svemu što otok Pag, a posebno novaljsko područje mogu ponuditi. Tako smo propješačili sa njima cijeli otok, vidjeli sve lokve i bare, posnimili smo ptice…. Puno toga nudi ovo područje! 

Meni bi posebno bilo drago ispričati im moju Priču o vodi. No, vjerovali ili ne, tu priču sam jednako znala ispričati po paškom kamenjaru kao i po centru Novalje! Samo se treba prilagoditi!

Od ove godine šetnja Novaljom se održava kroz čitavo ljeto i otvorena je za sve turiste! Već je pobudila zanimanje i pozitivne reakcije! Glavni cilj je gostima stvoriti sliku o tome gdje se nalaze. Jedna od točaka je i pogled na suhozide na Vrtiću! Zatim imamo odihe, pa vodovod iz antičkih vremena, tu je i Mala crkva i relikvijari…. Zanimljivi splet fenomena koje pokazujem, a neke čak i nosim sa sobom!


Fenomeni 

Sve mi to služi kako bih prezentirala grad koji je bio u centrifugi povijesnih previranja do te mjere da danas tek negdje samo naziremo tu kompleksnost?! Kako sročiti priču koja će i bez viđenoga stvoriti ono nevidljivo, opipati i iznijeti tu bogatu i zanimljivu povijesti?!

Nekada mi se čini da bi Novalja bila pravo središte u kojem bi se okupljali pripovjedači, storytelleri kako ih danas zovemo! A tko zna, možda se to još i dogodi?!

Moja priča ima svoj početak i kraj, osmišljena je i izvedena, a zahvljujući Turističkoj zajednici ove godine je dobila priliku da je otkrije veliki broj ljudi, gosti grada i područja Novalje! 


Moji fenomeni

Ovčica izrađena od vune, rimski okrugli uteg za mrežu, volak (murex brandaris) izvorni su i prirodni fenomeni koji mi pomažu satkati priču. Uz navedene suhozide koje vidimo dok šetamo, tu se još nađu i suveniri novaljskih relikvijara koji uz pogled na stare mozaike, ali i antičke odihe jedinstvenog novaljskog vodovoda upotpunjuju doživljaj te ispričane i interpretirane novaljske povijesti! 


Priču valja “odšetati”, zato vas ovo ljeto očekujem u Novalji!



Tekst i fotografije: Božidarka Šćerbe Haupt

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

London za početnike

Manneken-Pis i naše hrvatsko blago

Stara stanica - postaja koja povezuje svjetove